dimarts, 5 de maig del 2015

Escoltam música: recomanacions de la setmana (XXXII)

Des de fa uns dies esteim gaudint del bon temps i del sol, i per celebrar-ho recomanarem obres que descriuen les dues estacions més caloroses: primavera i estiu.

Començam amb una cançó que va escriure en George Gershwin (1898-1937), compositor americà conegut per les seves comèdies musicals. Una d'elles, Porgy and Bess, té una ària que és una cançó de bressol, i es titula Summertime. Aquesta peça ràpidament va fer-se popular i nombrosos músics de jazz la van afegir a les seves sessions, fins avui, que encara s'escolta. L'audicionam ara en versió guitarra.


Antonio Vivaldi (1678-1741) és un compositor habitual a les nostres recomanacions, i és conegut sobretot per la seva obra "Les Quatre Estacions" per a violí i orquestra de corda, que té una estructura de quatre concerts, un per a cada estació, i cadascun d'ells té tres moviments (ràpid-lent-ràpid). Altres instruments tenen transcripcions d'aquesta obra cabdal, com per exemple, la flauta. Enllaçam idò una transcripció del primer moviment de "La Primavera".


Seguint amb "Les Quatre Estacions" de Vivaldi, a l'Estiu hi ha un moviment, el tercer, que es titula "Tempesta", perquè sempre hi ha un dia en el que els núvols i la pluja apareixen per refrescar l'ambient. Aquesta vegada, en versió original, per a violí.




Christian Sinding (1856-1941) va ser un compositor norueg de qui destaca sobretot la peça Rustle of spring, escrita com a música de saló i d'entreteniment, però que es va tornar molt popular als Estats Units a principis de segle XX, incorporant-se al repertori dels pianistes. Fixau-vos bé que la mà dreta fa arpegis molt ràpids i és l'esquerra qui interpreta la melodia, quan el més habitual és que sigui a la inversa...


Heinz Mayer va escriure al 1965 la cançó Summer Wind, que evoca la brisa que hi ha alguns fosquets de l'estiu. Frank Sinatra la va enregistrar i popularitzar un any després, però avui escoltarem la versió per a clarinet, que a nivell interpretatiu funciona molt bé gràcies als greus avellutats que s'obtenen d'aquest instrument.


Igor Stravinsky (1882-1971) va ser un compositor rus que no va tenir gran èxit en vida, ja que la seva música resultava massa innovadora per al públic de principis de segle XX, que estaven acostumats a la música nacionalista de finals del segle XIX. Stravinsky va treballar amb l'empresari de ballet Sergei Diaghilev, creant tres ballets, un dels quals és la coneguda "La consagració de la primavera", obra que es va estrenar a París i quasi suposa una revolta entre el públic pels seus aires d'avant-guarda. Posteriorment els melòmans van ampliar mires gràcies a l'aparició d'altres compositors innovadors, i avui dia és una obra molt interpretada, tan a concerts com a ballets. Escoltam idò les Spring Rounds...