dimarts, 11 de novembre de 2014

Escoltam música: recomanacions de la setmana (XXI)

Les audicions que solem recomanar són de música clàssica, encara que igual d'interessant i complexe és el món del jazz. 

Durant algunes setmanes anirem recomanant peces de jazz, gènere musical que neix a finals del segle XIX a Estats Units fruit de la fusió de la música europea amb la música dels negres. Inicialment era una música per ballar, encara que va anar evolucionant fins tornar-se més complexa. A grans trets, del jazz destaquem la improvisació (sobre una harmonia concreta es va generant ritme i melodia), la sonoritat i frasseig que reflecteixen la personalitat del músic i l'ús del swing (terme molt difícil de definir, que es refereix a com sent el músic una peça i a la rítmica a contratemps que es genera).

El violinista de jazz-fusion Jean-Luc Ponty (nascut al 1942), que a més escriu els seus propis temes, va estudiar des de ben jove al Conservatori de París, on aconsegueix tenir una tècnica molt depurada i uns vasts coneixements sobre la història de la música. Escoltam idò un dels seus temes més aclamats: New Country.



Un altre músic destacat del jazz és Benny Goodman (1909-1986), un dels pioners del swing , clarinetista i director d'orquestres de jazz (big bands). Encara que no rep una formació acadèmica, assisteix des de ben jove a bandes locals, des de les quals va guanyant notorietat. Cal destacar que, compositors clàssics de l'època (Copland, Hindemith o Bartók, entre d'altres) li van dedicar composicions. El tema que recomanam és Sing, sing, sing (with a swing) , que s'ha emprat en nombroses pel·licules i programes de TV.



Herbie Mann (1930-2003) ha sigut un dels flautistes moderns més versàtil, ja que ha tocat tots els estils del jazz i música moderna. Recomanam escoltar Hold on, I'm comin', adaptació de la cançó homònima de 1966 interpretada pel dúo de soul Sam & Dave.



Pat Metheny (1954-) és un dels guitarristes més influients i coneguts del panorama de jazz actual. Ha guanyat innumerables premis (entre ells, 20 Grammy) i des de la seva adolescència ha compartit escenari amb els grans músics i bandes del moment. Una de les formacions que va muntar i conduir a l'èxit és la Pat Metheny Group , amb qui va enregistrar una dotzena d'àlbums, entre ells el de 1987, Still Life (Talking), del qual recomanan el tema Last train home.



Art Tatum (1909-1956) va ser un dels músics americans més coneguts de mitjans segle XX, destacant sobretot pel seu virtuosisme al piano. Malgrat des de ben petit tenia seriosos problemes de vista, va aprendre a tocar el piano d'oïda. A diferència de la resta de músics de jazz, ell prioritzava mantenir la melodia original i canviar-li l'harmonia, quan el més habitual és fer-ho a l'inversa. Al 1933 enregistra el Tiger Rag, del que Oscar Peterson (pianista canadenc) diu: "vaig estar dos mesos sense tocar el piano perquè quan vaig escoltar-lo em va impressionar molt la velocitat i precisió". De fet, sembla que es tracta d'una peça a quatre mans... però no.



Cab Calloway (1907-1994) és un dels cantants de jazz més coneguts de l'època daurada del Cotton Club (club nocturn de Nova York que va estar obert durant la dècada del 1920, durant la Llei Seca), on va coincidir amb altres músics de la talla de Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Count Basie, Duke Ellington etc. Proposam audicionar Minnie the Moocher tal i com la interpreta a la pel·lícula dels Blues Brothers, tema caracteritzat per l'ús de l'scat, que és un tipus d'improvisació vocal que es caracteritza per cantar paraules i síl·labes sense sentit perquè la veu sigui un instrument més. Per cert, recomanam les dues pel·lícules dels Blues Brothers, on apareixen molts grans músics de jazz.