dimarts, 16 de desembre del 2014

Recomanacions de la setmana: ja és Nadal.

Aquesta setmana celebram que s'atraca Nadal amb alguns nombres de ballet que es representen tradicionalment durant aquests dies.

Roba dissenyada per Vzevolozhsky per a l'estrena del Trencanous


El Ballet Mariïnski, antigament conegut com a Ballet Imperial Rus, és la companyia de dansa clàssica associada al Teatre Imperial de Sant Petersburg, destacant sobretot pel coreògraf i director Marius Petipa, amb qui van estrenar els coneguts ballets de P.I. Tchaikovsky.

El 1892 s'estrena El Trencanous, ballet basat en el conte de E.T.A. Hoffmann, que tracta sobre la nit de Nadal, en la què una joguina en forma de trencanous i soldat pren vida mentres la filleta que la rep com a regal està adormida i somnia que viatja al regne de les llaminadures, on els diferents dolços es presenten, liderats per la fada de sucre. A continuació veurem tres de les coreografies del país dels caramels (Acte II):


Tè (xinesos) i bastons de caramel (russos)



Cafè (àrabs)



Un altre dels ballets més coneguts de Tchaikovsky i estrenat per Petipa és "El llac dels cignes" (1877), una tragicomèdia basada en el conte "El vel robat", de l'aleman J.K.A. Musäus en el que la princesa Odette és presa d'un encanteri que la converteix en cigne blanc durant el dia, i tan sols es transforma en dona pel vespre i a la vora del llac encantat. El príncep Sigfrid s'enamora d'ella i després de lluitar durant quatre actes per poder estar amb la princesa, ambdós decideixen suïcidar-se endinsant-se al llac, des del qual les ànimes ascendeixen al cel, ja unides per sempre. És una història trista, que acompleix amb tots els tòpics del Romanticisme. Veurem el final de l'obra, en la què el príncep se n'adona que l'han enganat i va a demanar perdó a la seva estimada, reafirmant ambdós el seu amor.




Manuel de Falla (1876-1946) és un dels compositors espanyols més coneguts, autor de El Amor brujo, que és un ballet-pantomima basat en el llibret de Gregorio Martínez Sierra i escrit per a orquestra de cambra al 1915 i revista per a orquestra simfònica i mezzo-soprano un any després. L'argument tracta sobre la gitana Candela, a qui assetja el fantasma del seu antic amant, que ha tornat per turmentar-la. Per a poder lliurar-se completament del seu nou amor, Carmelo, troba un mitjà per a trencar el malefici i allunyar per sempre l'espectre, girant l'interés d'aquest vers una altra dona. Visionam idò la "Danza ritual del fuego y canción del fuego"



Per acabar les recomanacions i desitjar-vos a tots un Bon Nadal i Feliç Any Nou, escoltarem l'Obertura 1812 de Tchaikovsky, obra escrita el 1880 per commemorar la resistència russa en front de l'avanç de les tropes de Napoleó. La interpretació corre a càrrec del Cor i Orquestra del Maggio Musicale Fiorentino, dirigits per Zubin Mehta. Al final hi ha unes explosions que simulen canonades, manera apoteòsica d'acabar l'obra, certament...


I sí, estan a l'emblemàtica Piazza del Campo de Siena, plaça ovalada on es fan curses de cavalls tots els juliols des de fa molts anys.







BON NADAL I FELIÇ 2015 A TOTHOM!!