dilluns, 9 de març del 2015

Efemèrides 2015: Compañia Nacional de Danza

35 aniversari de la Compañia Nacional de Danza, temporada 2014 - 2015

Herman Schmemann, pas a dos
William Forsythe, coreògraf


Mats Ek és un ballarí i coreògraf suec, que al 1972 ingressa al Cullberg Ballet (companyia sueca de dansa contemporània), que co-dirigeix amb Birgitt Cullberg (la seva mare) des del 1978 fins al 1985, any en que passa a liderar la companyia en solitari, fins al 1993, any en què es dedica a crear coreografies per a les millors companyies internacionals. 

Casi-Casa és una creació de 44 minuts que parteix de tres objectes molt reconeixibles que es troben a qualsevol llar: un fogó, un gronxador i una porta. Al voltant d'aquests objectes, que sempre permaneixen a l'escenari, succeeixen coses quotidianes, reconeixibles per qualsevol persona, però que també sorgeixen elements nous que despertaran l'interés de l'espectador. Ek diu sobre la seva creació: "Veig moltes pel·lícules i obres de teatre. També veig moltes obres d'art. Però el que és més important per a mi és llegir un diari, observar als meus fills, veure als animals movent-se pel parc, mirar el tràfic, coses que no estan fetes per ser mirades. La posada en escena social, com a tal, és molt rica"





Ohad Naharin és un ballarí i coreògraf israelí que va començar a ballar als 22 anys, encara que la seva casa natal era molt artística. Durant el seu primer any a la companyia Batsheva Dance Company, Martha Graham (la ballarina i coreògrafa moderna més influïent del segle XX) el convida a ingressar a la seva companyia de dansa neoyorkina. Al 1990 va convertir-se en el director artístic de la Batsheva Dance Company, des de la qual potencia els ballarins israelís, desenvolupa la seva faceta de coreògraf per a les grans companyies mundials i inventa el llenguatge "Gaga", específic per a la dansa.

Minus 16 és una creació de 32 minuts que compta amb una eclèctica partitura que va des de Dean Martin al mambo, del tecno a la música tradicional israelí. S'utilitza la improvisació i el mètode Gaga, un llenguatge únic de moviment que romp amb els vells hàbits, empenyent als ballarins a desafiar-se a sí mateixos de maneres noves i diferents. L'obra és única degut a la ruptura de la barrera entre els intèrprets i els espectadors. Minus 16 no només es deleita en la seva pròpia excentricitat, sinó que també celebra el gaudi de ballar. La peça té elements de impredictibilitat i diversió que fa que cada actuació de la peça sigui una experiència diferent.





William Forsythe, coreògraf i ballarí americà, va dirigir el Ballet Francfort del Meno entre 1983 i 2004, i al 2005 crea la seva pròpia companyia, The Forsythe Company. Sobretot és conegut perquè va començar a integrar el ballet amb les arts visuals. El vídeo que enllaçam és el pas de dos que incorporà a la seva creació Herman Schmermann, obra de 26 minuts de l'any 1992, de la que el coreògraf comenta: "La primera vegada que vaig escoltar la frase [Herman Schmermann] va ser de la boca de Steve Martin a la pel·lícula Client mort no paga. Crec que és un títol encantador que no significa res. Aquest ballet tampoc significa res, és una peça sobre ballar que serà molt divertida. És únicament (...) ballarins talentosos ballant, i això és bo, no?"